Informace o vystupujících

 INFORMACE O VYSTUPUJÍCÍCH A ORGANIZÁTORECH


I, MILAN VALENTA a kolektiv, Olomouc (4x7 a OS)

prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph. D.

Odborník v oblasti speciální pedagogiky - psychopedie a dramaterapie, vedoucí oddělení expresivních terapií a osobnostně-sociálního rozvoje Ústavu speciálněpedagogických studií UP v Olomouci, garant studia dramaterapie na pedagogické a filozofické fakultě UP v Olomouci. Autor tří desítek odborných publikací zaměřených na speciální pedagogiku a na dramaterapii a také řady učebnic pro zvláštní, základní a střední školy.

Téma příspěvku v 4x7:

Možnosti vzdělávání v ČR v oblasti dramaterapie

Téma příspěvku v OS:

Specifický přínos dramaterapeutické intervence v procesu střednědobé léčby osob se závislostí na nealkoholových drogách. Metody práce z Toxirehabilitačního oddělení v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži (Lenka Šilarová a Milan Valenta)

Mgr. Natália Čačková

Absolventka UP Olomouc, oboru Speciální pedagogika - dramaterapie s čtyřletou praxí dramaterapie s drogově závislými osobami na psychiatrickém oddělení Vojenské nemocnice v Olomouci. Nyní pracující v Klíči - CSS, p.o. v Olomouci jako vychovatelka, kde pracuje s lidmi s mentálním postižením, s nimiž pracuje i jako dramaterapeut.

Téma příspěvku v OS:

Specifický přínos dramaterapeutické intervence v procesu střednědobé léčby osob se závislostí na nealkoholových drogách. Metody práce ze Střediska sekundární prevence a léčby závislostí ve Vojenské nemocnici v Olomouci.

Mgr. Lenka Šilarová

Absolventka DAMU, obor kreativní pedagogika- pedagogická kondice a UP Olomouc, oboru Speciální pedagogika - dramaterapie, nyní interní doktorand na Ústavu speciálněpedagogických studií UP Olomouc. Dramaterapeutka s čtyřletou praxí na toxikorehabilitacnim oddělení v Psychiatrické nemocnici Kroměříž, v současnosti koordinátor a terapeut arte a drama dílen pro děti mladšího školního věku umístěných ve ZDVOP, Centrum Samovka a lektor selektivní prevence, Proxima sociále, o.p.s.

Téma příspěvku v OS:

Specifický přínos dramaterapeutické intervence v procesu střednědobé léčby osob se závislostí na nealkoholových drogách. Metody práce z Toxirehabilitačního oddělení v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži (Lenka Šilarová a Milan Valenta).


II, IVANA LESSNER LIŠTIAKOVÁ, Slovenská republika, Bratislava (4x7, OS, WS)

Mgr. Ivana Lessner Lištiaková, PhD.

Na Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě na Ústavu sociálních studií a léčebné pedagogiky vyučuje a publikuje o terapii senzorické integrace, podpoře učení a poruchách autistického spektra. V oblasti expresívních terapií se zaměřuje hlavně na dramaterapii a biblioterapii. Do teorie a praxe léčebné pedagogiky přenáší své zkušenosti ze zahraničních stáží z New York University, Sesame Institute v Irsku, ELTE v Maďarsku a postdoktorandského výzkumu na Univerzitě Palackého v Olomouci. Aktivně se angažuje v mezinárodních projektech zaměřených na duševní zdraví v rodině, včasnou intervenci a multisenzorické přístupy.

Téma příspěvku v bloku 4x7: Možnosti vzdělávání v SR v oblasti dramaterapie

Téma příspěvku v OS: Hlasy z Británie

Náhled do aktuálních témat z letošní konference Britské asociace dramaterapeutů BADth "Giving Voice", která se uskutečnila v září 2017 v Anglii. Výzkumy, zamyšlení a inspirace přetavené pro praxi přes vlastní zkušenost.

Téma WS: Projektívna hra s každodennými predmetmi

Workshop nabídne možnost prohloubit si sebepoznání prostřednictvím projektivní práce s předměty každodenního života. Hra s fyzickými vlastnostmi předmětů přechází do metafory a dále do dialogu s objektem a přes objekt. Workshop je hravý a hloubavý zároveň. Nabízí sebereflexi, odstup, vhled a bezpečí. Vychází z principu, že hra je lež, která odhaluje pravdu.


III, DOMINIKA HEJZLAROVÁ a div.soubor Dr.amAS, Praha ( 4x7, div.vystoupení)

Bc. Dominika Hejzlarová

Vystudovala na UP Olomouc dramaterapii, má zkušenosti s divadelní prací s lidmi s různými typy diagnóz a nyní působí jako vedoucí divadelního spolku Dr.amAS (Dramatický soubor amatérů nejen s Aspergerovým syndromem), který byl založen v lednu 2015 při Národním ústavu pro autismus (dříve APLA Praha). Dr.amAS vytváří autorské inscenace, na jejich začátku jsou improvizační cvičení, ze kterých vyplyne potřebnost rozvíjení určitých témat a dalším rozehráváním i celé repliky. Herci jsou plně zapojeni do procesu tvorby a mohou tak divákovi zprostředkovat autentický pohled na poruchy autistického spektra.

Téma příspěvku v bloku 4x7: Jak může vzniknout divadlo herců se specifickými potřebami

V divadelním spolku Dr.amAS působí herci s diagnózu poruch autistického spektra (i bez ní). Cílem celého projektu není "léčit", ale hrát divadlo a co nejvíce se profesionalizovat. Příspěvek ilustruje pozitivní terapeutické účinky divadla i tam, kde není o terapii a priori metodicky usilováno.

Divadelní soubor Dr.amAS se představí autorskou inscenací s názvem: "Jiný, než kdo?!" , před jejímž zrodem byla vyslovena otázka: "Čím byste chtěli být, kdybyste mohli naplno využít svůj potenciál a nikdo by vám do cesty nekladl překážky?" Na povrch začaly vyplouvat staré křivdy a zmařené sny, ale také obrovská chuť všechno překonat a být tím, kým chci. Být kým chci i když říkali, že to nezvládnu, protože jsem jiný. Jsem jiný, ale jiný než kdo? Kdo nastavuje laťku? Inscenace se pokouší otevřít nový pohled na mýty, které o autismu panují. Mýty, které o lidech s autismem vyprávějí lidé bez autismu. "Nemají rádi doteky, nezvládají změny, žijí ve svém světě, jsou to géniové..." Co nás ještě napadne? Třeba to, že nejsou vhodnými typy pro divadlo?


IV, PATRIK KREBS, Slovenská republika, Bratislava (4x7, OS, WS)

Mgr.art Patrik Krebs

Vystudoval VŠ MU v Bratislavě, obor herectví. Dále pokračoval ve studiu na Mexické Národní Autonomní Univerzitě španělský jazyk a mexickou historii a na City College of New York anglický jazyk a řízení vyučovacího procesu. V NYC působil jako učitel anglického a španělského jazyka. Momentálně pracuje jako učitel, tlumočník a překladatel anglického a španělskeho jazyka. Řídí "Divadlo bez domova" v Bratislavě, kde působí jako režisér a arteterapeut.

Téma příspěvku v bloku 4x7 a v OS:

Maratón, anebo jak dlouhodobě udržet divadelní skupinu, ve které herci a herečky jsou lidé se specifickými potřebami


Téma WS:

Práca v divadle, divadlo v práci


V, MARTINA ČURDOVÁ (OS, WS)

Martina Čurdová

Pracuje jako divadelní režisérka, performerka a lektorka. Studovala na divadelních školách v Praze, Barceloně a Rio de Janeiru. Divadlo vnímá jako prostor osobní a sociální transformace. Pracuje hlavně s ohroženými komunitami a věnuje se nejrůznějším divadelním formám, od dokumentárního divadla k novému cirkusu. Vede projekty a workshopy v Evropě a jižní Americe.

Téma příspěvku v OS:

Autorská tvorba se specifickými skupinami: Odraz praxe z Ódivadla - autorská divadelní tvorba jako prostor integrace

Integrační divadelní dílna pro lidi s psychiatrickou diagnózou i bez ní, v rámci které vznikla tři autorská představení. Představení vznikala metodou devising theatre na základě témat přinesených účastníky.

Téma WS:

Jak zařadit divadelní prvky do své každodenní práce

Odraz praxe z divadelní práce se skupinou dětí a dospívajících v Psychiatrické nemocnici Bohnice - Zkušenosti z vedení velmi proměnlivé a nesourodé skupiny dětí a teenagerů s různými diagnózami, kde workshopy probíhají jednou týdně na uzavřeném oddělení akutního příjmu, bez směřování k divadelnímu představení.


VI, JAKUB VÁVRA, Olomouc (OS, WS)

Mgr. Jakub Vávra

Absolvent studia dramaterapie a etopedie na UP Olomouc, kde během studia v rámci doktorského studijního programu absolvoval v New Yorku 4 měsíční stáž. Na ní pod vedením profesora R. J. Landyho absolvoval výcvik v Rolové metodě, kterou nyní aplikuje na široké spektrum klientely. Absolvoval také hodiny výcviku v Developmental Transformation a pracoval 3 měsíce jako dramaterapeut v Nordoff-Robins Centre. Celou stáž v NYC absolvoval pod dramaterapeutickou supervizí Marii Hodemarske. Výzkumnou práci konzultuje se Nishou Sajnani, která je uznávanou dramaterapeutkou po celém světě.

Téma příspěvku na OS a téma WS:

Divadelní projekt skrze Rolovou metodu u osob s mentálním postižením

Rolová metoda je specifický přístup v dramaterapii, který funguje jako celek a je opřen o teorii a bohatou praxi. V rámci tohoto přístupu pracoval JV 2 měsíce s lidmi s mentálním postižením na projektu "super hrdinové", který je jednoduše pochopitelný a přístupný pro danou klientelu a poskytuje jim bezpečí v rámci celého procesu. Tento projekt může být pojat jak jako jednotlivá lekce, tak i jako kontinuální proces. Na WS budou prozkoumány všechny možnosti této metody, které nám dává.


VII, JITKA VRBKOVÁ a 4 dětští herci , 1 dospělý herec a 3 zástupci rodičů herců s Downovým syndromem, Brno (OS, WS)

MgA. Jitka Vrbková

Jitka Vrbková vystudovala činoherní režii na DAMU v Praze a dramaturgii na JAMU v Brně, kde posléze i učila v ateliéru Divadlo a výchova a kde nyní pokračuje v doktorském studiu na téma Potenciál divadla herců s mentálním handicapem. Je autorkou více než dvaceti režií a desítky autorských textů; většinu z nich realizovala v Divadle ALDENTE, jež založila. V současné době se soustředí na divadlo s herci s Downovým syndromem. Má tři děti, prostřední má Downův syndrom.

Téma příspěvku v OS:

Mentální handicap a divadlo: Divadlo ALDENTE z pohledu divadelníka versus rodiče

O čtyřleté divadelní práci s dětmi a mladistvými s Downovým syndromem pohovoří režisérka (z pohledu divadelníka) i rodiče herců, kteří sledují především vliv divadla na celkovou osobnost jejich dítěte. Včetně ukázek z představení.

Téma WS:

Praktická ukázka divadelního tréninku Divadla ALDENTE s herci s Downovým syndromem

Ukázka divadelního tréninku (možnost zapojení či jen pozorování), při kterém bude účinkovat i několik herců divadelního souboru ALDENTE.


VIII, DRAHOMÍRA (BROKOVÁ) STAŇKOVÁ A REGINA BROKOVÁ, Praha (OS, WS)

Drahomíra (Broková) Staňková

Přes pět let se věnuje aktivizaci seniorů v denním stacionáři Horizont, a to především formou divadelních technik. Několik let spoluvedla divadelní soubor klientů s kombinovaným postižením (kterými byli absolventi Jedličkova ústavu a škol). Se sestrou založily "Divadlo sester Brokových", které hraje především (ale nikoli pouze) pro neslyšící děti. V současné době se toto divadlo propojuje se souborem Reginy Brokové "Regimɘnt", který tvoří klienti se získaným poškozením mozku.

Regina Broková

V současné době se věnuje především divadelnímu souboru "Regimɘnt", který založila jakožto terapeutka lidí se získaným poškozením mozku. Tato skupina není ovšem jediná, se kterou "divadelničí". Jak sama říká, smysl jejímu životu dala práce s lidmi se smyslovým postižením. Divadlo využívá mimo jiné jako jedinečný dorozumívací prostředek. Za nejkrásnější formu komunikace považuje umělecký znakový jazyk, který je nedílnou součástí "Divadla sester Brokových" zaměřeného především na neslyšící děti.

Téma příspěvku v OS:

Divadelní práce pro nedivadlo se seniory aneb Divadelní techniky využívané pro nedivadelní účely

Divadlo nemusí být cílem, může být účinným prostředkem. Stejně tak divadelní techniky nemusejí vést k vytvoření divadelního představení. Lze je využívat například k poznávání sebe i druhých, a tak vnášet přátelskou atmosféru do skupiny a vytvářet bezpečný prostor, který je důležitý pro skupiny klientů trávících spolu v zařízeních většinu dne. Divadelní techniky mohou být využívány pro trénink kognitivních funkcí, jako ventil emocí i jako komunikační prostředek. Jaké benefity a jaká úskalí může skýtat "divadelní práce" se seniory? Lze a jak zapojit do těchto aktivit klienty se syndromem demence? A jaký to má či by mohlo mít význam? Otázky, které čekají na své odpovědi v "open space".

Téma WS:

Myslím, tedy jsem aneb Když se mozek zamyslí

Na workshopu se účastníkům naskytne jedinečná příležitost zažít proces, kdy zkoumající je zároveň zkoumaným. Objevitel je svým vlastním objevem - MOZEK. Právě mozek - jeho fungování, možnosti, schopnosti, limity (ve své celistvosti i částech - specifika a jedinečnost obou hemisfér) budeme poznávat. Jeho fungování si totiž často uvědomujeme až ve chvíli, kdy nějaká část "fungovat" přestane. Jak tomu předcházet a jak se svým mozkem zacházet? Vyzkoušíme si techniky, jak lze mozek trénovat, rozvíjet a zdokonalovat.


IX, VLADIMÍR KUČERA, Brno (OS)

Mgr. Vladimír Kučera

Vystudoval sociální pedagogiku. Několik let pracoval jako streetworker a sociální pracovník s rizikovou mládeží a jako lektor primárních prevencí na školách. Pracuje jako rolfterapeut a mimo to stále spolupracuje s organizací Neposeda, kde působí v programu Cesta Hrdiny, v rámci které vytváří školení a workshopy na toto téma.


Téma příspěvku v OS: Cesta Hrdiny

Cesta hrdiny vychází z mytologického příběhu hrdiny a je mapou základních fází osobního růstu a proměny. Je to nástroj k uvědomění si cesty, po které člověk v životě jde a k pochopení toho, jak čelit ve svém životě různým výzvám.


X, TEREZA HOUŠKOVÁ A MICHAL RŮŽIČKA, UP OLOMOUC (OS)

Mgr. Tereza Houšková

Absolventka UP Olomouc, oboru Speciální pedagogika - dramaterapie, nyní studentkou doktorandského studia Speciální pedagogiky se zaměřením na Wilderness therapy (Terapií divočinou). Tématem wilderness therapy se také bude zabývat jejich prezentace, která se bude snažit vysvětlit, co tento způsob práce nabízí a jak jej lze využívat společně s dramaterapií a dalšími expresivními terapiemi.¨

Mgr. Michal Růžička, Ph.D.

Absolventk UP Olomouc, oboru Speciální pedagogika - dramaterapie, nyní odborný asistent na v Ústavu speciálněpedagogických věd. Působí jako KBT terapeut v P- centrum Olomouc, jeho zaměření je především na problematiku drogových závislostí, krizové intervence a rodinné mediace.

Téma příspěvku v OS: Propojení dramaterapie v prostředí přírody


XI, VERONIKA BROULÍKOVÁ, RADKA KULICHOVÁ, Brno (OS)

Broulíková Veronika, doc. PhDr.

Studovala pedagogickou psychologii, ruský jazyk a literaturu a odbornou psychologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Pracovala jako psycholožka ve speciálním poradenském centru pro sluchově postižené děti v Brně, nyní vyučuje na Divadelní fakultě JAMU v Brně, je aktuálně vedoucí Ateliéru Výchovné dramatiky pro Neslyšící. Spolupracovala např. se Sdružením pro kulturu sluchově postižených (SORDOS) a s Psychologickým ústavem Masarykovy univerzity v Brně v oblasti psychologie sluchově postižených osob.

Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS.

Absolvovala bakalářské studium oboru Výchovná dramatika pro Neslyšící na DIFA JAMU v Brně a magisterské studium oboru Aplikované tělesné aktivity na UP Olomouc. Vyučuje základní a speciální pohybovou průpravu a akrobacii na DIFA JAMU v Brně. Dále pracuje také jako tlumočnice českého znakového jazyka, je členkou skupiny HANDS Dance a aktuálně studentkou doktorského studijního programu na DIFA JAMU v Brně.

Téma příspěvku v OS:

Kniha jako divadlo nejen pro děti a mládež se specifickými potřebami-tradice, zkušenosti, přesahy


XII, MARTINA LUKÁČ JAKUBCOVÁ A PATRÍCIA GARAJOVÁ JARJABKOVÁ

"STOPY SNOV", SR (OS)

Martina Lukáč Jakubcová

Koordinátorka divadla "Stopy snov" a příležitostní herečka. Uvedené divadlo tvoří profesionální divadelníci i klienti a zaměstnanci PRIMY s mentálním znevýhodněním. Na divadelní scéně jsou už sedm roků a mají za sebou 6 autorských inscenací.

Patrícia Garajová Jarjabková

Herečka a iniciátorka vzniku divadelního souboru "Stopy snov".

Téma příspěvku v OS:

Od dramatoterapeutických stretnutí k autorskej inscenácii

XIII, DIVADLO MY, Olomouc (úvodní divadelní vystoupení)

Divadlo My

Divadlo herců s mentálním postižením z Klíče - centra sociálních služeb, p. o. Olomouc, jehož tým tvoří vedoucí divadla Mgr. Veronika Jungová a dále Eva Vláčilová a Ing. Jiří Ondrušák. Divadlo existuje od roku 2009, kdy pod vedením Mgr. Ingrid Hanzlíkové vzniklo z dramatického kroužku, který fungoval v Klíči již od roku 2001. Hlavní náplní pravidelných setkání je tvorba divadelního představení, prostřednictvím improvizací, pohybových a mluvních cvičení, dramatických her a dalších metod divadelní práce, včetně využití divadla forum. Na konferenci se představí stínohrou "Stvoření světa"

XVI, ORGANIZACE A PARTNEŘI KONFERENCE

  • Klíč - centrum sociálních služeb, p. o. Olomouc - hlavní programový organizátor

  • APSS ČR - kompletní ekonomické zajištění a reklama

  • Univerzita Palackého v Olomouci - hlavní partner při zajištění zázemí

  • Statutární město Olomouc - finanční podpora

  • Divadlo bez domova Bratislava a LUMOS foundation, Praha - organizace, jejichž lidé spolupracují na tvorbě programu

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky